zondag 14 augustus 2011

Fascinerend

Soms weet je het even niet meer. Dan rijzen dingen je boven je pet en weet je 1 ding zeker: je hebt hulp nodig. Je hebt alles wat je weet of kon beredeneren al uitgeprobeerd en bent hard op zoek naar nieuwe invalshoeken. Vorige week hadden Echtgenerd en ik zo'n moment.
De standaardreactie in Huize Lenavanka in zulke gevallen: we gaan op zoek naar een boek. Een boek wat ons meer uitleg kan geven. Of het nu gaat om wandelroutes waar de hond los mag lopen, omgaan met ADD, de scheikunde van het koken, breien, nerdspeak, wat dan ook. Wij kopen een boek. Dus nu ook, na enig neuzen op het interwebs werd een boek gevonden en besteld.

Zo kwam het dat een paar dagen later dat boek op onze eettafel lag. Het Kind vond het een interessant boek. Zo met een jongetje met spreektoeter op de voorkant en nieuwsgierig als hij is; waren de volgende vragen snel gesteld: “Wat is dat voor een boek? Is dat voor mij?
Waarop de Echtgenerd hem uitlegde dat het voor niet hem maar voor ons was, omdat wij als grote mensen het af en toe best moeilijk vinden om met kinderen te praten. En dat we daarom dit boek besteld hebben, dat ons daar hopelijk bij kan helpen.

Daar was het Kind hevig van onder de indruk. “Doen jullie al die moeite voor mij? Kun je er een stukje uit voorlezen?” Zo gevraagd, zo gedaan. En het blijft fascinerend. Elke keer als het Kind het weer ziet liggen, loopt hij naar de Echtgenerd. “Ah toe, lees nog eens wat voor uit dat boek!

Alleen daarom ben ik al blij dat we het hebben gekocht, nog voordat ik er ook maar een letter uit gelezen heb.Dat zijn de momenten waarop ik weet dat het wel goed zit, met die communicatie tussen de grote Mensen en het Kind.

1 opmerking: