woensdag 17 augustus 2011

Tot in de pruimentijd!

Afgelopen weekend kwamen mijn vader en zijn gezin terug van vakantie. Mooi weer gehad, leuk geweest, lekker uitgerust, je kent het wel. Ze hadden nog wat pruimen meegenomen uit de tuin in Frankrijk. Of ik er ook wat van wilde hebben? Dan kwam hij ze even langsbrengen.
Toen ik 'ja' zei, was ik even iets vergeten. Iets niet onbelangrijks. Der Alte is meester in het maken van understatements. Wat pruimen waren er best een boel, beetje veel, eigenlijk toch wel.


Dus ga ik deze week pruimenjam maken, pruimenmuffins, pruimen-weet-ik-veel en ben ik begonnen met pruimencake. En dan maar gelijk twee, want heee, pruimen te over en in de oven ruimte genoeg. Na wat neuzen in kookboeken heb ik een recept van Bill Granger* omgebouwd en voor het lezersgemak ook maar vertaald. Hij gebruikt abrikozen, ik dus pruimen.

Verse pruimen en kaneelcake

140 gram zelfrijzend bakmeel
½ theelepel kaneel
50 gram basterdsuiker
1 ei, geklutst
3 eetlepels melk
1 theelepel vanille extract
85 gram ongezoute roomboter, gesmolten
350 gram verse pruimen, ontpit en gehalveerd

Topping
40 gram bloem
1 theelepel kaneel
35 gram basterdsuiker
35 gram ongezouten boter, gekoeld en in blokjes

Verwarm de oven voor op 180ÂșC. Vet een springvorm van 20cm in. Zeef het bakmeel en de kaneel in een grote kom en roer er de suiker doorheen. Maak een kommetje in het midden en giet daar de melk, ei, vanille en boter in. Meng alles met een houten lepel tot het een glad is. Giet het mengsel in de bakvorm. Verspreid de pruimen, met de gesneden kant naar boven over het mengsel en druk ze een beetje in het beslag.

Voor de topping: doe de bloem, kaneel en suiker in een kom. Knijp de boter hier met je vingers doorheen tot het kruimels geworden zijn. Verspreid de topping gelijkmatig over de pruimen.

Bak voor 35-40 minuten, of tot de cake lichtbruin is en je een prikker in het midden kunt prikken zonder dat er beslag aan blijft kleven.

Erg lekker lauwwarm of koud. Met ijs? Of room? Mjam, mjam, mjam....... En mocht iemand nog een lekker pruimenrecept weten? Ik houd me aanbevolen!

*Het originele B.G. recept heet 'fresh abricots and cinnamon cake' en komt uit 'Every Day'.

1 opmerking:

  1. Oeh, lekker hon! Ik ben momenteel helemaal into chutneys, en laat Libelle (yes I know) nu 'n recept voor pittige pruimenchutney hebben...http://www.libelle-lekker.be/recepten/eten/331/pittige-pruimenchutney. Hop in potjes en mooi uitdelen in de uitgebreide familia :-) xRR

    BeantwoordenVerwijderen