maandag 5 december 2011

Maar dit kan altijd

"Mam, zullen we koekjes bakken?" Het Kind kijkt me smekend aan terwijl ik een beetje uitgepoept op de bank hang. Nu wil ik elke kans grijpen om hem mijn liefde voor koken over te brengen dus zeg ik niet automatisch: “Nee lieverd, mama is een beetje moe.” Iets wat hij de afgelopen week al (te) vaak gehoord heeft. Door mijn hoofd schiet een recept wat ik laatst tegenkwam en ik nog uit wilde proberen.


Met moeite sleep ik me van de bank en pak het kookboek. Het recept is zo gevonden en snel scan ik de ingrediĆ«ntenlijst. “Shit!”; zeker 2 ingrediĆ«nten heb ik niet in huis. En..... POEF!!!...... daar gaat mijn laatste beetje puf dat ik zojuist bij elkaar gesprokkeld had.

Het Kind ziet het aan mijn gezicht en kijkt teleurgesteld. “Kunnen we dan cakejes bakken?” Hij heeft de hoop nog niet helemaal opgegeven. En ja, dat kan altijd. Raar is de dag dat ik hiervoor de spullen niet in huis heb en het recept is zo godsgruwelijk simpel dat ik het in m'n slaap zou kunnen doen.

Drie kwartier later zit hij tevreden de beslagkom uit te likken terwijl de cakejes in de oven staan. Met witte chocolade en cranberry's deze keer. Het is elke keer weer leuk een nieuwe variant te bedenken al zijn de cakejes met iets van chocolade hier zwaar favoriet.

Het recept plukte ik ooit eens van het forum op Nigella's website en slingert op een kladje door de keuken en bij het foto's maken had ik natuurlijk weer uitdagingen met de kattenclub.



Cakejes – basisrecept voor 12 stuks
  • 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 125 gram roomboter (bij voorkeur op kamertemperatuur)
  • 125 gram suiker
  • 1 theelepel vanille extract
  • 2 eieren
  • 150 milliliter melk
Nodig: muffinblik en cakevormpjes.

Verwarm de oven voor op 180° C. Doe vormpjes in het blik. Klop met een mixer de roomboter en suiker tot een zachte pasta. Voeg een voor een de eieren toe. Voeg het vanille extract toe. Voeg de helft van het bakmeel toe, gevolgd door de helft van de melk, dan het laatste deel bakmeel en weer melk. Tussentijds alles goed door elkaar mixen.

Verdeel het beslag over de vormpjes en zet voor zo'n 20 minuten in de oven.

Aan dit beslag kun je van alles toevoegen: witte chocoladestukjes met cranberry's, hazelnoten en rozijnen, vervang een deel van de melk voor bijvoorbeeld espresso voor koffiecakejes, voeg de schil van een citroen, limoen of sinaasappel toe. Het kan allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten