donderdag 5 januari 2012

Bananenbrood

Waar normaal gesproken de bananen bij ons thuis niet aan te slepen zijn, heb je soms ineens een overschot rijpe bananen. En zodra de schil bruine vlekken krijgt, trekt het Kind een vies gezicht en hoeft hij ze niet meer. Dus toen ik vanochtend op de fruitschaal keek, wist ik dat het tijd was voor bananenbrood.
Supersimpel, superlekker en een superhandige manier om vooral geen bananen te hoeven weggooien. Meestal blijft er maar 1 banaantje zielig achter en die gooi ik dan in de vriezer. 4 bevroren bananen? Yep, ontdooien die handel en hop, bananenbrood. Met als voordeel dat bevroren bananen ontdooien tot pulp en je ze niet meer hoeft fijn te prakken.

De cranberry's zijn mijn favoriete toevoeging maar dadels en vijgen of noten zijn ook heel erg lekker. Chocoladestukjes? Doen het vast ook prima!

Het recept kreeg ik ooit eens van een vriendin, die het weer ergens van een Amerikaans blog geplukt had, maar ik weet niet meer welke. Om het makkelijker te maken heb ik de cup-maten omgerekend naar grammen.

Bananenbrood

  • 4 (zeer) rijpe bananen
  • 100 gram gesmolten roomboter
  • 125 gram witte basterdsuiker
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 theelepel vanille extract
  • 1 theelepel baking soda
  • snuf zout
  • 250 gram bloem
  • 75 gram gedroogde cranberry's
  • 1 cakeblik
Vet het cakeblik in en verwarm de oven op 175ÂșC. Prak de bananen fijn in een kom. Roer hier met een houten lepel de gesmolten boter doorheen. Voeg de suiker, het ei, vanille extract, soda en zout toe en roer alles losjes door elkaar. Voeg de bloem toe en als laatste de cranberry's.

Giet het mengsel in het cakeblik en bak het brood in circa 1 uur in de oven gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten