maandag 5 maart 2012

Salade met makreel, radijs, bleekselderij en augurkjes


Soms heb ik van die momenten dat ik ingrediënten in huis haal waar ik eigenlijk niet weet wat ik ermee aan moet. De smaak of bereidingswijze komt niet direct in mijn trukendoos voor maar ondertussen vind ik ze, om wat voor reden dan ook, bijzonder interessant. Zo slingert er op het moment een witte kool door de groentela en een bosje radijsjes. Elke keer heb ik het goede voornemen om met dit soort ingrediënten eens flink te experimenteren maar 9 van de 10x komt het daar niet van. Te druk, te veel andere dingen aan mijn hoofd, geen trek in …..., noem maar op.

Terwijl ik dol ben op uitproberen. Sterker nog, het is mijn standaardmanier van koken: je doet de koelkast open, kijkt wat je in huis hebt en maakt daar een maaltijd van. Maar de radijsjes bleven tot nu toe elke keer onaangeroerd. Tot ergens vorige week, toen ik, geïnspireerd door het lenteachtige weer, trek kreeg in een frisse salade. Ik had nog een gerookte makreel liggen maar dat is zo'n romige smaak en ik wilde iets wat dat een beetje zou doorbreken........ radijsjes dus!

Het resultaat vond ik supergeslaagd en ik heb zo'n vermoeden dat ik deze salade nog veel vaker ga maken.

Ingrediënten Salade:
2 handen ijsbergsla, fijngehakt
1 lente-ui, fijngesneden
4 radijsjes, in dunne plakjes
3 augurkjes, in kleine blokjes
½ stengel bleekselderij, in kleine schijfjes
½ gerookte makreel (circa 100 gram), in stukjes
1 handje fijngesneden bladpeterselie

Ingrediënten Dressing:
1 volle eetlepel halvanaise
1 volle eetlepel yoghurt
2 eetlepels citroensap
zout en peper

De de ingrediënten voor de salade bij elkaar in een kom. Doe de ingrediënten voor de dressing in een klein plastic bakje met een goedsluitend deksel en goed schudden. Giet de dressing over de salade en hussel alles goed door elkaar heen. 

3 opmerkingen:

  1. zo he, een tijdje niet gelogd? What's happening? Ik hartje sla, dus dit recept komt goed van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me lekker!!! Ga ik beslist ook eens maken. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeh, lijkt me heerlijk! Wat jij beschrijft is trouwens ook mijn manier van koken! Veel experimenteren, soms iets nieuws in huis halen, ik werk ook nog eens in een keuken en zit bij een kookclubje dus genoeg inspiratie :)

    BeantwoordenVerwijderen