zaterdag 21 juli 2012

Verwend kreng???


Toen Janis Joplin aan God vroeg om een Mercedes Benz betwijfel ik of ze blij geworden zou zijn van deze variant: De Mercedes A a.k.a. de Baby-Benz.

Want heel eerlijk, ik werd dat ook niet toen ik het ding in m'n maag gesplitst kreeg. Niet geheel onverwacht dat ik er niet blij van werd; want ik had al eerder in dit model (toen de auto van mijn zusje) gereden en noemde dat ding consequent de Arrogante Stuiterbal. Ik ben over het algemeen niet bepaald subtiel als het om antipathieën gaat.
Ook was het niet geheel onverwacht dat dat in mijn maag splitsen wel gebeurde; de Echtgenerd is zeeeeeeer hartstochtelijk Benz-fanaat en rijdt zelf in deze klassieker (tenminste, als hij niet voor onderhoud bij de garage staat). Een Benz-type dat Janis ongetwijfeld als godsgeschenk graag had aanvaard.


Maar waarom liet ik het dan toe? Dat in mijn maag splitsen? Ik had een autootje waar ik helemaal blij mee rondscheurde en heel erg dol op was. En ook Het Kind vond hem fantastisch. Koekie het Koekblik, een zwarte Swift - model Koninginnedag. 


Tja, bij ons hebben auto's namen. Die van de Echtgenerd heet Bismarck (want: slagschip) en mijn nieuwe zou eigenlijk als Bibi door het leven moeten gaan. Ware het niet, dat ze op het moment Titanic heet, want ze rijdt als een zinken schip. Tenminste, voorlopig, de Echtgenerd is er van overtuigd dat dat over gaat zijn als er nieuwe schokdempers opzitten.

Autonamen en schokdempers terzijde, waarom liet ik het toe? Simpelweg omdat Koekie 1 heel groot nadeel heeft. Eentje maar, maar wel eentje die in de praktijk erg onhandig was. Mijn 2 ontzettende lieve, leuke hondjes, die het ontzettend leuk vinden om door de modder en water te rennen, springen, zwemmen, ravotten en wat dies meer zij. Die hondjes die na al dat gespetter en gespatter ook weer mee naar huis willen. En daar zat nou juist het knelpunt, want mijn lieve, kleine Koekie heeft geen achterbak die groot genoeg is om die lieve, leuke hondjes in te vervoeren. Dus zaten ze op de achterbank. Een achterbank die daardoor ontzettend smerig werd en bijna niet meer schoon te krijgen. Wat weer erg onhandig is, als je op diezelfde achterbank ook nog mensen wilt vervoeren. Iets wat we met enige regelmaat toch wilden, zeker als Bismarck weer eens (weken per keer) voor onderhoud bij de garage stond.

Dus toen ik Koekie voor haar apk naar de garage bracht (waar Bismarck ook trouw op zijn volgende onderhoudsbeurt staat – ja, staat niet stond – te wachten) en daar zo'n A-tje zag staan, toen voelde ik de bui al hangen. En ja hoor. Toen de Echtgenerd weer eens was langsgegaan voor een update op het Bismarck-front (onze garagehouder is erg aardig, levert goed werk maar plannen is bepaald niet zijn sterkste punt - het was de lezer misschien al opgevallen), had hij dat A-tje ook zien staan. En ja, hij was er (uiteraard) helemaal weg van. Zodoende heb ik dus een Mercedes A.

En hebben we ook al onze eerste boete te pakken met die A, dankzij een ijverige parkeerwacht die zag wat wij nog niet gezien hadden: dat onze bezoekersvergunning verlopen was. De bezoekersvergunning die wij in het A-tje hadden gelegd omdat we er nog niet aan toe waren gekomen de aanvraag voor een 'gewone' parkeervergunning op het nieuwe kenteken in gang te zetten. Tja, en zo weten we dan ook weer dat de gemeente de tarieven voor parkeervergunningen en -boetes drastisch – lees: verdubbeld – heeft.

Gelukkig is er ook goed nieuws, dit kan nu wel:


En hebben we een ontzettende meevaller, want onze garagehouder moest de distributieriem nog vervangen. Dat waren we bij de koop overeengekomen, maar hij was daar voor de overdracht nog niet aan toe gekomen (plannen is echt, echt, echt niet zijn sterkste punt). Omdat het A-tje een omgedraaid motorblok heeft, stuurde hij (de garagehouder) het dingetje door naar een Benz-garage die een speciale brug hebben om door hen die distributie-riem te laten vervangen. Waar door een communicatie-foutje (ook dat is een van zijn minder sterke kanten) de Benz-garage dacht dat ons A-tje 'ster-garantie' had. Da's zeg maar de verkoop-garantie van Mercedes zelf als het gaat om 2ehands Benzen, dan zorgen ze ervoor dat alles vervangen wordt wat ook maar enigszins, per ongeluk, eventueel versleten kan zijn. En dus niet alleen de distributie-riem. Bonus!!!! Voor ons dan, niet voor onze toch al plan-technisch uitgedaagde garagehouder.

Annyhoedel, om de Echtgenerd te quoten: “het meisje heeft een Benz”, nou maar hopen dat ik er na al die vervangingen ook nog blij van wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten