vrijdag 12 oktober 2012

Rekensommetje

Sinds een jaar gebruik ik voedingssupplementen om mijn fibro-klachten tegen te gaan. En dat helpt. Niet een klein beetje maar een beetje heel errug veel, zeg maar. Een beetje boel++ veel. Dus daar ben ik blij mee. Heel blij. Zonder die supplementen zou ik een stuk minder kunnen doen dan ik nu doe, een stuk vermoeider zijn dan ik nu ben, een stuk stijver en dus moeizamer bewegen (wat weer meer energie kost) en veel vaker 'echt' pijn hebben in plaats van een beetje.

Een van de redenen waarom het hier zo stil is geweest, is omdat ik nogal druk bezig ben met allerlei leuke, interessante, inspannende en inspirerende cursussen en trainingen waardoor het bloggen er gewoon bij inschiet. Cursussen en trainingen die ik (mede) dankzij het slikken van deze supplementen WEL kan volgen en die mij met kabouterstapjes verder helpen richting mijn droom van: weer aan het werk.
Maar hoe alles in 1 dag te stoppen op een manier dat ik het allemaal gedaan krijg en ook nog eens gezellig rondloop en aandacht kan hebben voor Echtgenerd en Kind........ da's een hele puzzel en bloggen is daarvan, helaas, het slachtoffer.

Maar anyhoedel, voedingssupplementen dus. Voor lezers nu heel ongerust gaan piepen over zelfmedicatie en de gevaren daarvan..... wees gerust, dat doe ik dus niet. De collectie (want dat is het) die ik op het moment slik, is samengesteld door een dietiste met verstand van chronische aandoeningen. Met enige regelmaat heb ik met haar contact over de samenstelling en bekijken we of er iets af kan of bij moet. Iets wat we afgelopen week weer deden en deze keer mocht er weer een en ander bij. Terwijl ik dit ging bestellen (lang leve online shoppen) realiseerde ik me dat het inmiddels een hele lijst is:

Als basis:
Multivitamine
Vitamine D
Visolie

Ontstekkingsremmend:
Cranberry extract
Sillybum-curcuma extract
Vitamine C

Tegen de stijfheid:
Magnesium

Tegen haartuitval:
Zink

Tegen het 'bij de pakken neerzitten':
Sint Janskruid

en dit alles zijn geen huismerkpillen van de super maar echt A-merken omdat de zuiverheid van de grondstoffen bij chronische aandoeningen superbelangrijk is. Dus dat maakt dat niet alleen een lang lijstje maar ook een prijzig lijstje is. Hoe prijzig rekende ik vandaag ook maar weer eens uit.
Zullen we beginnen met de kleine bedragen? Da's minder schrikken, zeg maar. Ik slik voor 2,34 euro per dag aan supplementen.

Klinkt niet echt veel, niet? Maar als ik dat op onze maandelijkse vasten-lastenlijst zet, wordt dat opeens een indrukwekkender bedrag: 70,20 euro. Dus voor de lol, dat keer 12 en dan hebben we het over 842,40 euro per jaar.

Ik kan, dankzij mijn lidmaatschap van de patientenvereniging, shoppen bij een speciale organisatie die kortingsafspraken met leveranciers heeft en natuurlijk koop ik alles in de grootste mogelijke verpakking beschikbaar. De kosten bij een reguliere winkel zouden ongeveer neerkomen op 3,12 euro per dag en dus 93,60 euro per maand of -yikes- 1.123,20 euro per jaar.

Een paar maanden terug stond ik op de verjaardag van mijn 'weird sister' met een paar van haar vriendinnen nog te bespreken hoeveel baat ik en zij (want ook chronische narigheid) hebben bij het slikken van al die supplementen en hoe het voor ons het verschil uit maakt van wel en niet kunnen deelnemen aan de maatschappij en/of het werkende leven. Een groot verschil......

….. alleen jammer dat daar zo'n prijskaartje aan moet hangen, wat het voor veel mensen niet te betalen maakt.......... want nee, vergoed worden ze niet, die wereld-van-verschil-makende supplementen.......

….. lucky me, no? Dat ik in een positie ben waarin ik (dankzij Echtgenerd's harde werken) wel deze supplementen kan betalen...... Maar vette pech voor als die fibro's en andere chronici die op financieel gebied het minder goed hebben.....

…... En da's niet eerlijk! OH NEE!



1 opmerking:

  1. Dat is zeker niet eerlijk, maar ja, wat doe je er aan? Fijn dat je er in ieder geval mee geholpen bent.

    BeantwoordenVerwijderen